Tactica: special characters
Posted: Sun Nov 17, 2013 8:50 pm
Ik zou van start willen gaan met een tactica sectie. Hierin kunnen we discussiëren over wat werk en niet werkt in de WHFB-wereld ☺
Naar aanleiding van Dice day zou ik de special characters eens willen bekijken. Special characters om naar uit te kijken (louter mijn mening welke gevaarlijk zijn en dice day is 2000p dus eigenlijk ook geen karakters van meer dan 2000p). Let wel dit is gewoon mijn mening en daarom niet juist.
Tomb Kings:
Settra: geeft alle units binnen 6” zijn WS, impact hits zijn S5 flaming en magical. 4+ ward save en MR1, hij heeft 5attacks met zijn zwaard dat geen AS toelaat. Hij is ook een lvl 1 caster maar vooral een stevige close combat lord. Grote punteninvestering maar sterk karakter volgens mij.
Herald nekaph: killing blow op 5+ in challenges, hij heeft een flail die multiple wounds 2 doet. Laag initiatief en bijna geen armour dus iedreen die een beetje kan slaan in close combat heeft deze opgeruimd voor hij gevaarlijk kan zijn
Queen Khalida: goeie stats en ASF. Geeft een unit archers BS3 en poison als zij er bij voegt. Magic missile bound spell. Te kwetsbaar volgens mij
Grand hierophant Khatep: lvl 4 wizard die de hierophant moet zijn. Mag één keer per beurt een casting attempt rerollen, zelfs een irrisistable. Heeft ook een feedback item tegen enemy wizards. Sterke caster maar ik zou mn hierophant toch liever een ward save kunnen geven.
Arkhan the black lvl 5! lore of death. Lore of death is een hele goede lore, vooral sniping spells tegen andere wizards en een vieze vortex. Arkhan heeft goede stats, zwaard waarmee zijn unit wound kan recoveren. Hij kan tot drie dispel dice opsparen en er power dice van maken. Nog sterkere caster maar ook hier geen ward save. hij kan wel een vliegende chariot nemen, goed in combinatie met de short ranged spells van death magic.
Prince apophas: vliegende vechter, mag geen generaal zijn en mag geen units joinen. Strength 2 breath weapon. Regeneration en ook een curse tegen een karakter waardoor hij reroll to hit en to wound krijgt. Wegens S4 alleen maar nuttig om wizards en war machine crew aan te pakken maar vanwege de lage prijs zou ik hem zeker durven nemen.
Ramothep: necrotect die zijn unit naast de gewone necrotect voordelen ook frenzy geeft. Mag één animated construct unit reroll armour saves geven in heel de battle. Goedkoop karakter dat wel eens snel zou kunnen sterven maar door zijn buffs een goeie investering voor bijvoorbeeld een unit tomb guard.
Chaos Warrios
Archaon: te duur om in 2000p te zien en gelukkig maar. Dit bazeke is zo wat the jack of all trades en naast zijn extreem goede stats, vieze gear en een 3+ward save is hij ook een lvl2 wizard. Sterke keuze
Galrauch:te duur voor 2000p. lvl 4 draak dus pretty crazy. Breath weapon met toughness test of remove from play! Moet elke beurt een ld check halen, als je deze faalt kan je niets doen behalve jezelf aanvallen. Kost nog niet zo gek veel punten en unieke combinatie maar vanwege de LD chech misschien toch een gevaarlijke investering.
Kholek suneater: te duur voor 2000p. Dragon ogre lord. 8 wounds en een 2+ armour. D6S6 Magic missile en D3 wounds in cc maar verder niets speciaals. Fluffy keuze vooral. Vooral leuk als je een keer zeker wil zijn dat een cannonskogel je lord niet in één keer kan opvreten.
Sigivald: Niet meer zo goed als vroeger. Geeft nog altijd wel Ld 10 stubborn aan zijn unit, samen met stupidity. 7ASFS5 attacks maar verder niets speciaals. Te duur denk ik
Valkia the bloody: Vliegende khorne deamonette en dus cc monster. Dodelijk op de charge voor eender welk target. Helaas geen ward save dus oppassen want ze overleeft het niet lang volgens mij. Fungeert als bsb zonder gevaar de vlag te verliezen. Beetje aan de dure kant voor zo’n glazen cannon
Vilitich: lvl 4 tzeench wizard. Loremaster van de lore of tzeench. Maar de lore van tzeench is niet echt goed en verder ook geen ward save dus ik zou hem links laten liggen.
Wulfrik the wanderer. Marauder karakter. Goedkoop en leuk truukje. Hij en een unit marauders kunnen met ambush van eender welke tafelrand komen. Als wulfrik een challenge roept kan deze niet geweigerd worden en hij kan ook één model keizen waartegen hij rerolls to hit en +2S krijgt. Sterke keuze.
Festus the leechlord: Nurgle lvl 2. Geen vechter en geen goede defence maar geeft wel regeneration 5+ en poison aan een unit. Heeft ook nog een potion truukje. Zeer gevaarlijk in een unit Nurgle warriors. Waardevol
Throgg the trollking. Deze gaan we veel zien. Trollen worden core choices en die zijn vet goed! Verder heeft hij een breath weapon S5 no armour. Mutant regeneration en alle beesten/mostrous... binnen 18” mogen zijn LD8 gebruiken. Great weapon dus slaat met S8 en niet stupid. Ook goed bij een unit chaos ogres bijvoorbeeld. Kost veel te weining naar mijn mening dus superkarakter.
Scyla anfingrimm: superspawn van Khorne. Cc monster met MR3. Leuke keuze en voor die punten kan je niets mis doen.
Wood Elves:
Orion: te duur voor 2000p. Stats om rekeing mee te houden. Forest spirit dus mag enkel bij forest spirits. Hij is zelf monstrous infantry tegenwoordig dus interessant bij treekin. Unbreakable. Maakt wild riders core en een boogschutters units minder toegankelijk. Kan hondjes meenemen. S7 in cc. Geeft boost in het dispellen. Een heeft een S6 spear die geldt als bolt thrower. Leuke keuze maar misschien toch wat veel punten?
Drycha. Lvl2 boomwitch. Goede cc stats. Haar leger mag enkel uit forest spirits bestaan dus leuk maar moeilijk. Ze kan reserves uit een bos laten komen en ook units van bos naar bos teleporten. Vooral fluffy keuze naar mijn gevoel.
Naestra en arahan. Tweeling die ofwel op een eagle ofwel een draak kunnen rijden. Enkel de eagle combo geraakt in 2000p. Beide moeten sterevn in dezelfde ronde anders komt gestorven zus gewoon terug op startwounds. Shooting: één boog is een S3 template, de andere boog is strenght test of niet moven. Ze mogen elk een ander target kiezen. Fluffy keuze want fragiel als een doos eieren.
Dark Elves:
Malekith: Net te duur voor 2000p. Stevige keuze door als het speelgoed dat hij bij heeft en ook lvl4 wizard. Ook gek goede stats voor een elf. 2+ ward tegen non-magical maar ook MR2. Zwaard dat magic items kapot doet en wizard spells doet vergeten. Kan een draak, cold one of chariot kiezen maar mag ook te voet gaan. Cold one lijkt me het beste.
Morathi. LVl4 caster te pegasus die spells mag combineren uit death, shadow en dark. Op zich al leuk. Het wordt nog beter omdat ze +D3 op al haar castings krijgt. 4+ward en ook MR2. Niet onaardig op de charge. Heeft ook iets gelijkaardig als de fear test in cc. Haar LD10 en fly is vooral goed voor de snipe spells. Niet te duur, ik ben een fan.
Malus Darkblade. Fluffwijs ben ik een grote fan. Kost toch wel wat punten en heeft leuke stats en een reroll to wound en ignores armour wapen. Zeker één keer hij het drankje gedronken heeft om de deamon los te laten maar dan wordt hij ook een gevaar voor eigen troepen. Heft de stupidity van cold ones op. Ik mis een ward save maar misschien toch een leuke keuze. Voordeel van deze editie is dat hij een 1+armour save heeft.
Hellobron. Interessante keuze. Witch elf cc monster. Slaat met 7+D3 S10 ASF poisened attacks! Spells op haar unit krijgen +4 op de dispel. Ze heeft geen ward save tenzij op een cauldron. Grootste glazen cannon dat er bestaat. Ik heb al combo’s gezien op internet waar ze in een bunker wicth elves bescherming krijgt van een assissin bodyguard tegen bijvoorbeeld de tzeench disc lord. Geraakt op een cauldron er net in. Alleen al om haar in cc te zien zou ik het doen.
Shadowblade: assassin die verscholen is in een unit en die unit kan je elke unit fase veranderen tot je hem revealt. Glazen cannon: hij heeft een +4S potion, KB,..... duid iets aan en het zal sterven maar daarna zal hij zelf ook wel sterven. Zal zijn best moeten doen om alle punten terug te verdienen.
Lokhir. Sea guard karakter. Helm geeft hem terror en regen. 2hw die rerollen to wound en hij mag zijn attacks zelfs tegen modellen richten die niet in fighting position zijn. Sterke keuze.
Kouran: black guard special character: maakt de unit unbreakable en slaat met S6 maar gezien zijn 2 wounds enkel beschermd worden door heavy armour zou ik hem niet nemen.
Tullaris: executioners character: maakt eender welke unit hij aansluit frenzy. KB op 5+ maar wederom slechst beschermd door 5+ armour. Helaas
Als ik nog wat tijd hebt zal ik de andere legers doorlopen. Liefhebbers vul gerust aan...
Naar aanleiding van Dice day zou ik de special characters eens willen bekijken. Special characters om naar uit te kijken (louter mijn mening welke gevaarlijk zijn en dice day is 2000p dus eigenlijk ook geen karakters van meer dan 2000p). Let wel dit is gewoon mijn mening en daarom niet juist.
Tomb Kings:
Settra: geeft alle units binnen 6” zijn WS, impact hits zijn S5 flaming en magical. 4+ ward save en MR1, hij heeft 5attacks met zijn zwaard dat geen AS toelaat. Hij is ook een lvl 1 caster maar vooral een stevige close combat lord. Grote punteninvestering maar sterk karakter volgens mij.
Herald nekaph: killing blow op 5+ in challenges, hij heeft een flail die multiple wounds 2 doet. Laag initiatief en bijna geen armour dus iedreen die een beetje kan slaan in close combat heeft deze opgeruimd voor hij gevaarlijk kan zijn
Queen Khalida: goeie stats en ASF. Geeft een unit archers BS3 en poison als zij er bij voegt. Magic missile bound spell. Te kwetsbaar volgens mij
Grand hierophant Khatep: lvl 4 wizard die de hierophant moet zijn. Mag één keer per beurt een casting attempt rerollen, zelfs een irrisistable. Heeft ook een feedback item tegen enemy wizards. Sterke caster maar ik zou mn hierophant toch liever een ward save kunnen geven.
Arkhan the black lvl 5! lore of death. Lore of death is een hele goede lore, vooral sniping spells tegen andere wizards en een vieze vortex. Arkhan heeft goede stats, zwaard waarmee zijn unit wound kan recoveren. Hij kan tot drie dispel dice opsparen en er power dice van maken. Nog sterkere caster maar ook hier geen ward save. hij kan wel een vliegende chariot nemen, goed in combinatie met de short ranged spells van death magic.
Prince apophas: vliegende vechter, mag geen generaal zijn en mag geen units joinen. Strength 2 breath weapon. Regeneration en ook een curse tegen een karakter waardoor hij reroll to hit en to wound krijgt. Wegens S4 alleen maar nuttig om wizards en war machine crew aan te pakken maar vanwege de lage prijs zou ik hem zeker durven nemen.
Ramothep: necrotect die zijn unit naast de gewone necrotect voordelen ook frenzy geeft. Mag één animated construct unit reroll armour saves geven in heel de battle. Goedkoop karakter dat wel eens snel zou kunnen sterven maar door zijn buffs een goeie investering voor bijvoorbeeld een unit tomb guard.
Chaos Warrios
Archaon: te duur om in 2000p te zien en gelukkig maar. Dit bazeke is zo wat the jack of all trades en naast zijn extreem goede stats, vieze gear en een 3+ward save is hij ook een lvl2 wizard. Sterke keuze
Galrauch:te duur voor 2000p. lvl 4 draak dus pretty crazy. Breath weapon met toughness test of remove from play! Moet elke beurt een ld check halen, als je deze faalt kan je niets doen behalve jezelf aanvallen. Kost nog niet zo gek veel punten en unieke combinatie maar vanwege de LD chech misschien toch een gevaarlijke investering.
Kholek suneater: te duur voor 2000p. Dragon ogre lord. 8 wounds en een 2+ armour. D6S6 Magic missile en D3 wounds in cc maar verder niets speciaals. Fluffy keuze vooral. Vooral leuk als je een keer zeker wil zijn dat een cannonskogel je lord niet in één keer kan opvreten.
Sigivald: Niet meer zo goed als vroeger. Geeft nog altijd wel Ld 10 stubborn aan zijn unit, samen met stupidity. 7ASFS5 attacks maar verder niets speciaals. Te duur denk ik
Valkia the bloody: Vliegende khorne deamonette en dus cc monster. Dodelijk op de charge voor eender welk target. Helaas geen ward save dus oppassen want ze overleeft het niet lang volgens mij. Fungeert als bsb zonder gevaar de vlag te verliezen. Beetje aan de dure kant voor zo’n glazen cannon
Vilitich: lvl 4 tzeench wizard. Loremaster van de lore of tzeench. Maar de lore van tzeench is niet echt goed en verder ook geen ward save dus ik zou hem links laten liggen.
Wulfrik the wanderer. Marauder karakter. Goedkoop en leuk truukje. Hij en een unit marauders kunnen met ambush van eender welke tafelrand komen. Als wulfrik een challenge roept kan deze niet geweigerd worden en hij kan ook één model keizen waartegen hij rerolls to hit en +2S krijgt. Sterke keuze.
Festus the leechlord: Nurgle lvl 2. Geen vechter en geen goede defence maar geeft wel regeneration 5+ en poison aan een unit. Heeft ook nog een potion truukje. Zeer gevaarlijk in een unit Nurgle warriors. Waardevol
Throgg the trollking. Deze gaan we veel zien. Trollen worden core choices en die zijn vet goed! Verder heeft hij een breath weapon S5 no armour. Mutant regeneration en alle beesten/mostrous... binnen 18” mogen zijn LD8 gebruiken. Great weapon dus slaat met S8 en niet stupid. Ook goed bij een unit chaos ogres bijvoorbeeld. Kost veel te weining naar mijn mening dus superkarakter.
Scyla anfingrimm: superspawn van Khorne. Cc monster met MR3. Leuke keuze en voor die punten kan je niets mis doen.
Wood Elves:
Orion: te duur voor 2000p. Stats om rekeing mee te houden. Forest spirit dus mag enkel bij forest spirits. Hij is zelf monstrous infantry tegenwoordig dus interessant bij treekin. Unbreakable. Maakt wild riders core en een boogschutters units minder toegankelijk. Kan hondjes meenemen. S7 in cc. Geeft boost in het dispellen. Een heeft een S6 spear die geldt als bolt thrower. Leuke keuze maar misschien toch wat veel punten?
Drycha. Lvl2 boomwitch. Goede cc stats. Haar leger mag enkel uit forest spirits bestaan dus leuk maar moeilijk. Ze kan reserves uit een bos laten komen en ook units van bos naar bos teleporten. Vooral fluffy keuze naar mijn gevoel.
Naestra en arahan. Tweeling die ofwel op een eagle ofwel een draak kunnen rijden. Enkel de eagle combo geraakt in 2000p. Beide moeten sterevn in dezelfde ronde anders komt gestorven zus gewoon terug op startwounds. Shooting: één boog is een S3 template, de andere boog is strenght test of niet moven. Ze mogen elk een ander target kiezen. Fluffy keuze want fragiel als een doos eieren.
Dark Elves:
Malekith: Net te duur voor 2000p. Stevige keuze door als het speelgoed dat hij bij heeft en ook lvl4 wizard. Ook gek goede stats voor een elf. 2+ ward tegen non-magical maar ook MR2. Zwaard dat magic items kapot doet en wizard spells doet vergeten. Kan een draak, cold one of chariot kiezen maar mag ook te voet gaan. Cold one lijkt me het beste.
Morathi. LVl4 caster te pegasus die spells mag combineren uit death, shadow en dark. Op zich al leuk. Het wordt nog beter omdat ze +D3 op al haar castings krijgt. 4+ward en ook MR2. Niet onaardig op de charge. Heeft ook iets gelijkaardig als de fear test in cc. Haar LD10 en fly is vooral goed voor de snipe spells. Niet te duur, ik ben een fan.
Malus Darkblade. Fluffwijs ben ik een grote fan. Kost toch wel wat punten en heeft leuke stats en een reroll to wound en ignores armour wapen. Zeker één keer hij het drankje gedronken heeft om de deamon los te laten maar dan wordt hij ook een gevaar voor eigen troepen. Heft de stupidity van cold ones op. Ik mis een ward save maar misschien toch een leuke keuze. Voordeel van deze editie is dat hij een 1+armour save heeft.
Hellobron. Interessante keuze. Witch elf cc monster. Slaat met 7+D3 S10 ASF poisened attacks! Spells op haar unit krijgen +4 op de dispel. Ze heeft geen ward save tenzij op een cauldron. Grootste glazen cannon dat er bestaat. Ik heb al combo’s gezien op internet waar ze in een bunker wicth elves bescherming krijgt van een assissin bodyguard tegen bijvoorbeeld de tzeench disc lord. Geraakt op een cauldron er net in. Alleen al om haar in cc te zien zou ik het doen.
Shadowblade: assassin die verscholen is in een unit en die unit kan je elke unit fase veranderen tot je hem revealt. Glazen cannon: hij heeft een +4S potion, KB,..... duid iets aan en het zal sterven maar daarna zal hij zelf ook wel sterven. Zal zijn best moeten doen om alle punten terug te verdienen.
Lokhir. Sea guard karakter. Helm geeft hem terror en regen. 2hw die rerollen to wound en hij mag zijn attacks zelfs tegen modellen richten die niet in fighting position zijn. Sterke keuze.
Kouran: black guard special character: maakt de unit unbreakable en slaat met S6 maar gezien zijn 2 wounds enkel beschermd worden door heavy armour zou ik hem niet nemen.
Tullaris: executioners character: maakt eender welke unit hij aansluit frenzy. KB op 5+ maar wederom slechst beschermd door 5+ armour. Helaas
Als ik nog wat tijd hebt zal ik de andere legers doorlopen. Liefhebbers vul gerust aan...