Ervaring van een rookie

WW2 wargaming
Post Reply
mannfred
Corsair
Posts: 157
Joined: Tue Aug 07, 2012 9:01 am
Location: Tielt-Winge

Ervaring van een rookie

Post by mannfred » Mon Oct 21, 2013 11:13 am

Jow allen,

Zaterdag eerste spelletje 1750ptn ever gespeeld met een grenadierlijst (grossdeutschland-zu-fuss) tegen barts canadees-britse breaching group, scenario "dust" (fair fight).

Los van het superonthaal door gastheer Bartholomew en zijn geweldige speeltafel vol afgewerkte scenery, moet ik zeggen dat ik direct gebeten was door het spel (na 4 uur spelen pas de eerste keer op de klok gekeken ...). Komende van warhammer fantasy is dit eens een andere manier van omspringen met "taktiek" en "strategie".
Er zit natuurlijk evenveel "toeval" in want het blijft een dobbelsteenspelletje (vraag maar aan Bart wat mijn "sporadic air support" wilde zeggen ...), maar het outmanouvren, verdedigen, assaulten, ... is een factor dat warhammer veel minder heeft.

Dit was een spel waar er nog veel van zullen volgen, en jullie gaan mij (hopelijk) tegenkomen bij FoW speeldagen.
Eerst met een leenleger, maar we doen ons best om bijgekocht en -geschilderd te raken.
(wat trouwens ook een verademing is : 15mm schilderen gaat een pak sneller dan fantasy ...)

Als er mensen zijn die tips willen geven, of ook hun verhaal kwijt willen ...
"Argentum non habemus, aurum sed valemus"
Famous quote of mercenary captain Kajote Ugly after capturing yet another empty treasure chest
mannfred
Corsair
Posts: 157
Joined: Tue Aug 07, 2012 9:01 am
Location: Tielt-Winge

Re: Ervaring van een rookie

Post by mannfred » Fri Oct 25, 2013 12:10 pm

Mijn lijstje voor de geïnteresseerden :

1x company command met panzerfaust upgrade
+ support = 1 panzerschreck team + 2x 80mm mortar teams
3x grenadierplatoon (elk 6 teams + command) met panzerfaust upgrade
2x HMG-platoon (elk 2 teams + command) met panzerknacker upgrade
1x 10.5cm artillery platoon (4 teams)
1x stug G platoon (5 stuks)
1x pak40-platoon (3 stuks + command)
Henkel (canon + MG) airsupport, sporadic

Hoewel ik niet snap waarom dat maar "sporadic" was ... kwam zo goed als elke beurt erop :P
"Argentum non habemus, aurum sed valemus"
Famous quote of mercenary captain Kajote Ugly after capturing yet another empty treasure chest
User avatar
SCHPOEFT
Baron Bartholomew de Rotselaer
Posts: 613
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:38 pm

Re: Ervaring van een rookie

Post by SCHPOEFT » Fri Oct 25, 2013 1:01 pm

En het leger dat het tegen Steven opnam:

Canadian 3rd Infantry Company
CinC en 2iC
2 keer rifle platoon (6 teams, light mortar, piat en command) defrocked priests
3" mortars 3 sections met transport
4,2" mortars 2 sections met transport
1 WASP carrier platoon
2 keer universal carrier platoon met PIAT en 2X .50cal MG
crocodile platoon met 2 tanks
1 platoon van 2 M10 17pdr tanks
2 breaching groups met 2AVRE sections
in totaal 15 platoons of minimaal 11 als de AVRE sections worden ingeruild voor extra sherman crab flails
ik moet altijd den attacker zijn wat een regel is van de breaching group.
Baron Bartholomew's Bretonnians Flying Circus
Bloodbowl: Skavenblight's Thi Bleck Retz, AC MOUSSILON.
WWII 15mm: Canadians, Germans, Soviets.
WWII 6mm: Canadians.
Saga:
Chosen men: British

http://bartholomew-historical.weebly.com/
Now with video blog.

Conect'r Dice Count: lost count
mannfred
Corsair
Posts: 157
Joined: Tue Aug 07, 2012 9:01 am
Location: Tielt-Winge

Re: Ervaring van een rookie

Post by mannfred » Thu Dec 19, 2013 10:54 am

Vrijdag een keertje samen met Bart en Kris gespeeld, en opnieuw super geamuseerd.
(bart met thea and biscuits, kris en ik met wurst und zauerkraut)

En wat hebben we weer bijgeleerd ?
-> Krokodillen zijn taai, zélfs met artillery-salvo's op hun dak
-> Een vijandelijke AOP is a pain in the *ss, je bent nérgens meer veilig. En zeker niet met een dubbele batterij van 4 artillery teams aan de overkant ... lang leve kris die onze eigen artillery-teams ver genoeg uit elkaar had gezet
-> Rifle-MG-teams hebben het behoorlijk lastig om überhaput iets gestopt te krijgen als aan de andere kant >80% armoured is. En Bart was slim genoeg om buiten het bereik van panzershrecks en -fausts te blijven
-> Veteran infantry (zoals onze germaanse infanteristen) houden het behoorlijk lang uit wanneer ze ingegraven achter een heg zitten.
-> Stugs en Pak40's rule ! Hun gebundelde firepower zorgde voor het nodige vuurwerk
-> Ik kan nog steeds boven-statistisch veel 3+ infantry saves rollen :P

En last but not least : Bart heeft gewéldige scenery ! Was echt een plezier om in te spelen !

Can hardly wait until next battle ...

ps : lijst was identiek dezelfde als hogerop gepost
"Argentum non habemus, aurum sed valemus"
Famous quote of mercenary captain Kajote Ugly after capturing yet another empty treasure chest
User avatar
SCHPOEFT
Baron Bartholomew de Rotselaer
Posts: 613
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:38 pm

Re: Ervaring van een rookie

Post by SCHPOEFT » Thu Dec 19, 2013 12:25 pm

Hallo fow'ers

Ik had ook dezelfde lijst met volgende verandering
beide mortar platoons eruit en een complete 25pdr platoon (8guns) en een AOP.
Ja het was zeer leuk en ook weer zeer leerrijk voor mij.
Stug's prijs kwaliteit de beste duitse tank en pak40 een geweldig AT gun. doe daar nog wat duitse artillerie bij en wat veteran infantry en je hebt een taaie brok schnitzel.
Ja crocodiles zijn taaie beesten, hebben de duitsers ook eens te maken met armour front van 13. Flamers zijn ook zeer angstaanjagend wegens het redelijk opkuisen van dug in infantrie. misschien wel de beste optie hiertegen ipv recce voor gone to ground weg te doen en dan te chargen en toch nog 5 hits krijgen. Nee stuur WASPS en crocodiles en infantrie komt de veroverde positie dug in bezetten erna.
Ja en als je weet dat je altijd attacker bent door breaching en crocodiles mee te nemen is een voordeel. Als er defensive missies zijn vecht je met alles tegen de helft of 3/4 van den andere zijn leger.
Als het dan nog delayed reserves zijn dan is het echt erg. Dan doet die unit ambush niet veel en zekers niet als je die met 2 units recce kunt achteruitdringen. Ook mag den attacker meestal beginnen wat ook niet onaardig is.

voila my two cents
groetjes
Bart.
Baron Bartholomew's Bretonnians Flying Circus
Bloodbowl: Skavenblight's Thi Bleck Retz, AC MOUSSILON.
WWII 15mm: Canadians, Germans, Soviets.
WWII 6mm: Canadians.
Saga:
Chosen men: British

http://bartholomew-historical.weebly.com/
Now with video blog.

Conect'r Dice Count: lost count
User avatar
JasperVR
Chapter Master
Posts: 545
Joined: Fri Aug 10, 2012 12:18 pm

Re: Ervaring van een rookie

Post by JasperVR » Sat Dec 21, 2013 5:28 pm

Hey Bart,

Op blz 96 vd Rulebook: Bunker Busters against tanks

"Hits from a Bunker Buster that moved cannot be allocated to a vehicle unless it is Bogged Down or Bailed Out"
-> kan nog op verschillende manieren geinterpreteerd worden omdat het over hit allocation gaat, maar in dan in de summary eronder staat:

"Moving bunker busters can't hit vehicles unless Bailed Out or Bogged down"

Dus ik denk dat je AVRE's niet op mijn StuGs hadden mogen schieten? Wat misschien kan verklaren waarom ze zo weinig kosten ;)
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Put him on your
(")_(") signature to help him on his
way to world domination
User avatar
SCHPOEFT
Baron Bartholomew de Rotselaer
Posts: 613
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:38 pm

Re: Ervaring van een rookie

Post by SCHPOEFT » Sat Dec 21, 2013 6:25 pm

Sorry Jasper
Bedankt voor dit te melden, zal proberen dit te onthouden.

Groeten
Bart
Baron Bartholomew's Bretonnians Flying Circus
Bloodbowl: Skavenblight's Thi Bleck Retz, AC MOUSSILON.
WWII 15mm: Canadians, Germans, Soviets.
WWII 6mm: Canadians.
Saga:
Chosen men: British

http://bartholomew-historical.weebly.com/
Now with video blog.

Conect'r Dice Count: lost count
User avatar
JasperVR
Chapter Master
Posts: 545
Joined: Fri Aug 10, 2012 12:18 pm

Re: Ervaring van een rookie

Post by JasperVR » Sat Dec 21, 2013 6:48 pm

Het is een regeltje in een boek v 300 paginas, ik ben vrij zeker dat ik ook nog genoeg fouten maak :lol: Ik meen me te herrineren dat ik een keer tegen Johan de hele tijd Skill tests nam ipv Motivation tests, of tegen Matthias vna het hele spel zeker 5 beurten lang geen Sole survivor test heb gedaan. 't is een gecompliceerd spelletje maar we komen er ooit wel! :D

Groeters
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Put him on your
(")_(") signature to help him on his
way to world domination
mannfred
Corsair
Posts: 157
Joined: Tue Aug 07, 2012 9:01 am
Location: Tielt-Winge

Re: Ervaring van een rookie

Post by mannfred » Wed Feb 19, 2014 11:13 am

Ik kon het niet laten om ook bij FOW te beginnen converteren
(het bloed kruipt ...)

1e project : de plastic StuG van de basisdoos.
Die ziet eruit alsof hij net uit het fabriek is gerold, en mijn Grossdeutschlanders van zomer-herfst 1944 waren de brandblussers van het oostfront, dus die zouden met massa's geblutst materiaal moeten rondrijden.
Flink het mes en de vijl in de schürzen en de frontplaten gezet zodat ze er "afgeleefd" uitzien, plus de rechter "spatlap" vanvoor eraf en er scheef terug op. Nu nog een deuk of twee-drie waar antitank-granaten zijn afgeketst, en klaar.

2e project : een staff-team voor mijn artillerie
4 artillery-teams gekocht bij FiB (dank u Bart !!!), maar daar zitten geen observer teams, staff-team en command team in.
Voor het staff-team :
-> Eerst een tafel geknutseld : blad van het vlagje dat bij de zvezda opel blitz truck zit, pootjes gesneden van de vlaggepaal.
-> Daarna radio-toestel geknutseld : balkje gesneden uit sprue, en dan met mesje geschraapt tot het aardig leek op het radiotoestel van het model dat bij het PaK40-command team zit. Op het tafelblad gelijmd, en gaatje geboord voor de antenne (antenne komt van een haar van een muurverfborstel, dank u Stijn Queelocke).
-> Er mag natuurlijk geen landkaart ontbreken, dus een rechthoekig stukje gesneden uit mijn voorraad loodsheets (vroeger zat dat nog rond wijnflessen), en na wat plooi- en kerfwerk lijkt het op een opengevouwen kaart. Gelijk ook op de tafel geplakt.
-> de staff commandant gelijk van de crew van een artillery team "gepikt", weinig conversie nodig ;)
-> de radio-operator : de torso van de StuG-commandant (dank u Jakke voor de verkoop van uw deel duitsers uit de basisdoos) genomen, want die heeft een hoofdtelefoon op, spreekt door "de micro" en heeft al de nodige "bedrading". Bij de reserve-grenadiers eentje gevonden met de juiste "beenpose", in het midden doorgesneden, en dan bijgewerkt dat hij nog steeds een veldfles en een gasmasker draagt. Eerst in basiskleur schilderen, dan op plaatje lijmen, en dan (weerom met verfborstelhaar) de verbinding tussen operator en radio zelf maken.
-> rest mij nog wat extra artefacten voor op de tafel te bedenken, plus nog twee extra staff leden. Die hebben meestal geen wapen vast, dus zal nog moeten zoeken welke modellen erbij te zetten. Er zijn een paar goede poses bij het heavy weapons team van PSC, maar die zijn helaas veel kleiner en dunner, dus dat past er niet bij.

Resultaten te zien in mijn volgende FOW-optreden :o)
"Argentum non habemus, aurum sed valemus"
Famous quote of mercenary captain Kajote Ugly after capturing yet another empty treasure chest
Post Reply